Ruokatrendien kehitys

Ruokatrendien kehitys

Syömiskäyttäytymisemme voi antaa meille pienen käsityksen elintavoistamme. Mutta miten halu rentoutua, hidastaa ja nauttia vaikuttaa nykyiseen (kotitoimiston) tilanteeseen? Miten voimme yhdistää halumme terveelliseen syömiseen ja nautintoon? Ja miten näkemyksemme tuotteiden alkuperästä ja pakkausratkaisuista muuttuu yhdessä kestävän kehityksen kanssa?
08.03.2024
Eine Frau lacht, hält Essen in einem Park, mit Gemüse auf einem Tisch.

Hanni Rützlerin haastattelu

Kysyimme itseltämme muutaman kysymyksen ruokatrendien ja yleisen syömiskäyttäytymisen tämänhetkisestä kehityksestä - ja saimme vastaukset ravitsemusterapeutti ja terveyspsykologi Hanni Rützleriltä. Lue lisää jännittävästä haastattelustamme ruokatrendien asiantuntijan kanssa!

Diagramm zeigt überlappende Kreise mit Lebensmitteltrends, verknüpft durch Begriffe wie Nachhaltigkeit und Genuss.

Millaisia elintarviketrendien kehityssuuntia voimme odottaa?

Coronaviruksen seurauksena jotkin elintarviketrendit ovat menettämässä merkitystään, kun taas toiset ovat saamassa uutta pontta kriisin seurauksena. Jotta Voittajat sisältää lähes kaikki elintarviketrendit klusterin sisällä Terveys suuntaukset, kuten Kasvipohjainen ruoka, reilu ruoka tai raa'an paikallinen ruoka . Toisaalta kehitys kohti välipalaistumista ja sellaiset suuntaukset kuin Meet Food, joka ilmaisee monien ihmisten tarpeen " lähempänä tuotetta ", ei vain "kuluttaa" ruokaa, vaan kokea se aistinvaraisesti - myös olemalla yhteydessä tuottajiin. Sosiaalisen etäisyyden vaatimus on asettanut muutamia esteitä tämän suuntauksen kehitykselle - ainakin lyhyellä aikavälillä.

"Olet mitä syöt" - ovatko persoonallisuutemme ja syömiskäyttäytymisemme todella tiiviisti yhteydessä toisiinsa ja miten tämä näkyy tulevaisuudessa?

Viimeisten 30 vuoden aikana runsaan ja laajan tuotevalikoiman ansiosta yhä useammat ihmiset ovat voineet valita itse, mitä he haluavat. Yksilölliset ruokailupäätökset riippumaton perheen ja yhteiskunnan perinteistä ja tavoista. He valitsevat ruokansa yhä useammin heidän elämäntapansa mukaan miten he näkevät maailman ja miten he näkevät itsensä maailmassa. Sosiologi Günther Hirschfelder on jopa vakuuttunut siitä, että Ruokavaliotyylit yhä useammin tilalle elämäntavat askel. Mitä motto " Olet mitä syöt " tai - vielä tarkemmin nykyään, kun otetaan huomioon lukuisat ruokailutyylit, jotka sulkevat pois tietyt elintarvikkeet (vegaani, gluteeniton, laktoositon, paleo jne.) - "Olet sitä, mitä et syö."
Syömiskäyttäytyminen on kriisin aikanakin omien arvojen ilmaus ja pysyy siksi koskemattomana, ja sillä on taipumus korostua entisestäänkin, jos ei ole taloudellisia vaikeuksia. Tällä hetkellä elintavoista voi tietysti viestiä lähes vain virtuaalisesti - sosiaalisen median kanavien kautta.